Po zakonu Republike Srbije upotreba dečijih sedišta obavezna je sve dok dete ne poraste do 135 cm, bez obzira na godine starosti, dalje, dete do 3 godine mora da se vozi u dečijem autosedištu, a na prednjem sedištu (na mestu suvozača) samo ako je autosedište okrenuto suprotno od smera kretanja vozila, a vazdušni jastuk ne postoji ili je deaktiviran.
Odgovornom roditelju nije neophodan zakon da bi shvatio da je decu, a naročito bebe, potpuno nebezbedno prevoziti bez autosedišta za bebe.
Kategorizacijom autosedišta za bebe prvu kategoriju čini sedište od 0 do 13 kg, tzv. jaje za bebe ili sinteza za bebe, koje spada u 0+ grupu opšte sistematizacije i namenjeno je bebama od prvog dana života do navršenih 12 do 15 meseci. Kako vaša beba bude rasla tako će prelaziti u sledeće kategorije sedišta koje su obeležene brojevima I, II, III, shodno broju kilograma koji mališan ima, sve do maksimalnih 36 kilograma.
Nije na odmet još jednom pomenuti da je jedina bezbedna vožnja za bebe upravo kada se koristi sinteza za bebe, jer ovo sedište svojim oblikom, čvrstinom, dubinom i meko obloženom unutrašnjošću koja se lako održava, ali i sigurnosnim pojasevima, obezbeđuje da vaša beba ostane nepovređena prilikom naglih kočenja ili eventualnih saobraćajnih nezgoda. Jaje za bebe, montirano na zadnjem sedištu i okrenuto suprotno od smera kretanja vozila, zaštitiće vašu bebu i sprečiti da pri naglim kočenjima, koje je u vožnji nekada gotovo nemoguće izbeći, istegne ili povredi vratić, koji male bebe još uvek ne mogu čvrsto da drže i kontrolišu.
Nemojte da žurite sa prelaskom iz kategorije u kategoriju autosedišta za bebe, jer ukoliko je sedište preveliko zaštita neće biti sasvim adekvatna, a bezbednost nepotrebno smanjena. Vodite računa da sinteza za bebe, a kasnije i bilo koja druga kategorija sedišta, u potpunosti odgovara težini, a samim tim i visini i uzrastu vašeg deteta.
Često se dešava da roditelji, kada se odlučuju za jaje za bebe, budu zbunjeni velikim brojem oznaka na njemu, pa nisu sigurni da su birajući ono koje im se dopada ujedno izabrali i najbezbednije i najbolje.
Sinteza za bebe trebalo bi da ispunjava ECE R44/04 standard (eventualno stariji R44/03 koji više nije u prodaji, ali je zakonski dozvoljen ako ga imate od starijeg deteta) ili najnoviji R129 standard, što piše na etiketi na samom sedištu.
Trenutno po zakonu o bezbednosti u saobraćaju važe sva tri standarda, a ključna razlika je što prva dva klasifikuju autosedišta za bebe po broju kilograma, a dok treći R129 klasifikaciju vrši prema visini deteta. Prema najnovijim istraživanjima visina ima važnu ulogu u prilagođavanju sedišta, što je od velikog značaja za bezbednost tokom vožnje.
Etiketa, koju na poleđini ima svaka sinteza za bebe, na prvi pogled deluje sasvim nerazumljivo. Ipak, lako se tumači ukoliko znate sledeće:
Pored ovih podataka autosedišta za bebe na etiketi imaju i broj atesta, podatke o proizvođaču, bar kod i poseban serijski broj koji je dodeljen zbog testiranja bezbednosti.
U svim ostalim situacijama, sem u vožnji automobilom, vaša beba je najsigurnija u vašem naručju. Tokom vožnje, ipak, autosedišta za bebe pružaju udobnost, bezbednost i sigurnost koja je nezamenljiva i neprocenjiva. Ne dozvolite da zakon reguliše bezbednost života vašeg deteta, budite odgovorni i učinite to sami.